A tehetséggondozás szakszolgálati tevékenysége
A tehetséggondozás célja a kiemelkedő képességű gyermekek, tanulók támogatása pedagógiai és pszichológiai eszközökkel annak érdekében, hogy képességeik még jobban ki tudjanak teljesedni.
Óvodában: 4-5 éves korban valószínűsíthető először a tehetség.
Iskolás korban: 1-4. osztályban elsősorban az alapkészségek könnyed elsajátítása, a divergens gondolkodás megjelenése jelezheti a tehetséget.
5. osztálytól indokoltak a speciális tehetségfejlesztő programok, ebben az életkorban már egyértelműen azonosíthatók az intellektuális tehetségek.
Középiskolás kor: a hatékony, speciális képességfejlesztés időszaka.Megjelennek a szociális és interperszonális tehetségterületek. Ebben a korban megjelennek az önértékelési problémák, a kortárs közösségbe történő beilleszkedés nehézségei. Ezek külön feladatot adnak a tehetséggondozásban résztvevő szakembereknek.
De mikor is gondolhatunk arra, hogy a gyermeknek tehetséggondozásra lenne szüksége?
Átlag feletti általános képességek:
- kiemelkedő iskolai érdemjegyek, tantárgyi versenyben elért helyezések
- intelligenciamérő eljárások eredményei alapján
Átlagot meghaladó speciális képességek:
- nyelvi terület (alsó tagozatban megnyilvánuló tehetségterület)
- zenei terület (óvodáskorban megjelenő tehetségterület)
- matematikai- logikai terület (alsó tagozatban már megmutatkozik, mivel a formális műveletek 10-12 éves korra alakulnak ki, speciális tehetséggondozó programok ettől az életkortól indokoltak.)
- vizuális- téri terület
- testi- mozgásos terület
- szociális- interperszonális terület és az interperszonális terület
- kreativitás
Mikor ajánlott igénybe venni a tehetséggondozást?
Ha a gyermek:
- teljesítménye és motivációja a kiemelkedő képességek mellett is hullámzó, tartósan alul-, vagy túlteljesít
- teljesítményszorongás, teljesítménykényszer tapasztalható
- viselkedése vagy hangulata jelentősen megváltozik, esetleg szélsőségessé válik
- bármely – nemcsak tanulási – területen kiemelkedő képességű gyermek testi-, lelki-, érzelmi egészségi állapota labilissá válik
- intézményválasztása, pályaválasztása esedékes
- tehetsége mellett beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségei vannak, felmerül a sajátos nevelési igény szüksége
- a szakszolgálatnál személyiség- vagy képességfejlesztő foglalkozás javasolt
- tehetség-tanácsadást igényel
A pedagógiai szakszolgálat tehetséggondozó koordinátora ennek érdekében kapcsolatot tart a szülőkkel és a pedagógusokkal, a gyermekkel az adott intézményben vagy azon kívül foglalkozó szakemberekkel és a tehetséggondozó hálózattal.
A nevelési- oktatási intézmények, tehetségműhelyek tehetséggondozásban részvevő pedagógusokkal történő szakmai együttműködésen túl, a tehetséggondozás minél teljesebb körű megvalósítása a közös cél. A tehetséggondozó koordinátorok segítik és hatékonyabbá tehetik a különböző intézményi szakemberek munkájának összehangolását, a támogató jelleg itt a szakmai kölcsönösségben jelentkezik. Az eredményes munka érdekében élő kapcsolatokat alakít ki a nevelési- oktatási intézmények pedagógusaival, a tehetségfejlesztési szakemberekkel.
A tehetséggondozást ellátó szakemberek feladatai az intézményben:
- korai tehetségfelismerés, tehetségazonosítás, amelynek során a tehetség életkori megjelenését is figyelembe veszik
- a tehetséges gyermek személyiségfejlődésének támogatása, szükség esetén további megsegítésre irányítása
- önismereti csoport szervezése a tehetséges gyermekek részére
- tanácsadás, támogatás nyújtása a szülőnek
- konzultáció biztosítása a pedagógusok részére, közös tehetség- tanácsadás fórum szervezése
- a tehetségazonosítás, a tehetséggondozás feladatát ellátó pszichológus szakmai kapcsolatot tart a feladatellátási körzetében működő tehetségfejlesztő programok vezetőivel és az iskolapszichológussal, óvodapszichológussal
- javaslatot tesznek a tanuló számára a tehetségprogramba történő bekapcsolódásra
- kimeneti mérések elvégzése.
További koordinátori feladatok:
- különböző intézményi szakemberekkel történő kapcsolattartás, együttműködés tankerületi szinten pl.: a nevelési- oktatási intézmények tehetséggondozó koordinátorai, a tehetségfejlesztő tanárok, mentorpedagógusok
- hálózatépítés
A tehetségfejlesztő műhelyek többféle intézménytípusban, szervezeti formában működhetnek, amelyek vezetőit konzultációs lehetőséget biztosítva segítjük. pl.: tájékoztatás pályázati lehetőségekről, információ átadás a tehetséggondozással kapcsolatban.
Hogyan vehető igénybe a tehetséggondozás?
A részvétel önkéntes: a szülőnek, illetve a gyermeknek nem kell mást tenni, mint jelentkezni a kerületi tagintézménynél.
A gyerekkel foglalkozó pedagógus, az óvoda-, iskolapszichológus, a nevelési, oktatási intézményben a tehetséggondozásért felelős szakember, a fejlesztőpedagógus, orvos, védőnő is lehet az a személy, aki jelzi: jót tenne a fiatalnak a tehetséggondozás.
Gyakran előfordul, hogy nem a tehetség kérdése merül fel először, hanem viselkedési problémák jelentkeznek: gyakran vannak átfedések a tehetségesek és más okból kiemelt figyelmet igénylő gyermekek között. Tehetséggondozás a szakértői bizottsági tevékenység eredményeként is javasolható, BTM, SNI megállapításától illetve kizárásától függetlenül, azokkal együtt is.
Kép:
https://weoresiskola.hu/erzsebetalso/tehetseggondozas/
https://www.elte.hu/content/tehetseggondozas.t.14957
[powr-comments id="f830cd2b_1650353052756"]