A Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálatnál alkalmazott terápiák
Terápia:
Szenzomotoros terápia (SZIT/TSMT):
Delacato mozgásterápia:
Óvodáskorban tanulási nehézség megelőzése céljából, az ősi mozgásformák helyrehozását, nagymozgás, kismozgás, finommotorika, szem-kéz koordináció fejlesztését célzó mozgásterápia.
Mozgáskotta:
Csoportos mozgás és személyiségfejlesztés. Célja az iskolaérettség elérésének megerősítése, tehetséggondozás, iskolai kudarcok esetén szabálytudat, énkép, kapcsolatteremtés mozgáskoordináció, figyelem, észlelés, érzékelés fejlesztése, szókincs bővítése.
Konduktív fejlesztés:
Célkitűzések:
- izomtónus normalizálása
- egyensúly, mozgáskoordináció fejlesztése
- elemi mozgásformák tanulása
- mozgásfejlesztés összekapcsolása a megismerő funkciók fejlesztésével
- kézhasználat, manipuláció fejlesztése
Logopédiai terápia:
Célkitűzések:
- beszédértés/beszédészlelés fejlesztése
- artikulációs problémák fejlesztése, pöszeség, orrhangzós beszéd fejlesztése
- beszédritmus zavarának megszüntetése
- nyelvlökéses nyelés hatásainak korrigálása
- grammatikai rendszer pontosítása
- kifejezőkészség fejlesztése
- szókincs bővítése
- diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia prevenció
Dadogás terápia:
A dadogás célzott megszüntetésére irányuló komplex logopédiai terápia szorongás, pszichés problémák esetén.
Meseterápia:
Csoportos foglalkozás kis-és nagyiskolások részére.
Alkalmazási területek:
- személyiségfejlesztés,
- kreativitás fejlesztése,
- bátorságnövelés szorongó gyermekeknek
- önbizalom növelés,
- magas teljesítményorientáció esetén lélekfrissítésre
- veszteségek feldolgozásának támogatásához, saját belső erőforrásokhoz való kapcsolódáshoz
- magatartási nehézségek esetén közösséghez való kapcsolódás élményének megéléséhez, szabálytudat erősítéséhez, a pozitív tulajdonságok és a pozitív énkép támogatásához
Gyermekpszichodráma:
Csoportos játékterápia dramatikus elemekkel.
- játékos feldolgozása enyhe pszichés problémáknak, melyek osztálykeretben nem rendezhetőek (pl. rivalizálás, teljesítményfeszültség, identitás, testvérféltékenység),
- a foglalkozások során kialakul a csoport együttműködése és az egyéni kreativitás különös összhatása,
- a katarzis a feszültségek, szorongások, belső konfliktusok drámai feloldásában jelentkezik
Előnye, hogy a meglévő konfliktusok szimbolikus formában való megjelenítése felmenti a gyermekeket a nyílt bírálat és szembenállás alól, lehetőséget teremt új megoldások keresésére.
Sportolók mentális felkészítése:
Mentális állóképesség, rugalmas alkalmazkodás növelése, szorongás csökkentése, stresszel való megküzdés segítése. Célkitűzések-motivációk összehangolása, alulteljesítés leküzdése pl. relaxációval, figyelemfókuszálási technikákkal, mentális tréninggel.
„COOL-élés törvényei” szociális készség fejlesztő program:
Csoportos, interaktív, sok vizuális és játékos elemet használó program 10-17 év közötti gyermek számára.
- az egyes szociális készségek (pl. kapcsolatok kezdeményezése, önvédelem, önérvényesítés, döntéshozatal) elsajátítását és begyakorlását segíti
- perifériára szorult, félénk, csúfolt, baráti kapcsolatok nélküli gyermekek, vagy enyhe serdülőkori problémák (pl: visszahúzódó, vagy nagyon komoly, problémamegoldásban járatlan) esetén ajánlott
Tanulási tréning:
4. osztálytól középiskola végéig.
- a tanulás hatékony eljárásainak, a tananyag célszerű elsajátításának bemutatása, közös kidolgozása csoportterápiás módszerek segítségével
- célja: a tanuláshoz való viszony áthangolása, tanulási szokások formálása, tanulási módszerek elsajátítása, tanuláshoz szükséges alapkészségek fejlesztése, személyiségépítés
Tanulásmódszertani tanácsadás:
Tanulási tréning egyéni vagy két-három fős csoportban, egy adott problémára fókuszálva (pl. idegen nyelv elsajátításának technikái, biológia tanulás, érettségire felkészülés).
Komplex készségfejlesztő program óvodásoknak:
Egyenetlen részképességfejlődés esetén a fejlett készségek, képességek segítségével a fejletlen területek célzott gyakorlatoztatása.
Iskolaelőkészítő foglalkozások:
Az iskolába lépéshez szükséges készségek fejlesztése mellett, az iskolai szokások bevezetése, kialakítása, az óvoda és az iskola átmeneti problémáinak leküzdésére kialakított, egyéni sajátosságokat figyelembe vevő, kiscsoportos foglalkozás sorozat, mely a kötelező iskolai foglalkozások kiegészítésére vagy pótlására szolgál.
DIFER fejlesztő terápia:
Óvodások számára biztosított terápia az iskolába lépéshez szükséges készségek, képességek fejlesztése programcsomag alapján.
GMP beszédészlelést, beszédmegértést fejlesztő terápia:
Óvodás, és alsó tagozatos nebulók beszédészlelésének, beszédértésének fejlesztése, szülői közreműködéssel.
Célja: a hangsorok, szavak felismerésének fejlesztése, szókincsbővítés, az elhangzottak, olvasottak megértésének, összefüggések felismerésének fejlesztése.
Sindelar terápia:
Óvodások és kisiskolások számára összeállított, a szülővel történő rendszeres gyakorlást igénylő, egyéni fejlesztő program alkalmazásának segítése.
- idegrendszeri eredetű tanulási és magatartási nehézség megelőzése ill. a nehézség elmélyülésének megakadályozása esetén ajánlott
- az ismeretszerzés legfontosabb területeire terjed ki: figyelem, észlelés, észlelési területek összekapcsolása, emlékezet, sorrendiség, téri tájékozódás
Egyéni pszichológiai tanácsadás/terápia:
Egyéni problémák (pl. válás, kirekesztettség, szorongás, szobatisztaság, stb.) terápiás megoldása.
A terápiás lehetőségekről tagintézményeinkben lehet érdeklődni. Az elérhetőségek (telefon, e-mail) honlapunkon a „Tagintézmények” menüpontra kattintva megtalálhatók.
[powr-comments id="3c5aa23f_1647862994928"]